|
Евгений СмотрицкийФилософ :: Публицист :: Переводчик
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Главная | Новости | Профиль | | Публикации | Переводы | Услуги | Друзья и коллеги | Учителя | журнал RELGA |
|
||||||||||||
Разное | Мой блог на mail | Я на Facebook | Гостевая книга | Я на twitter | Партнёры | Donate |
|||||||||||||
ПУБЛІКАЦІЇ
|
|
||||||||||||
Евгений Смотрицкий
Учень і Вчитель: принципи відносин Фігура Вчителя є центральною для будь-якої культури, тому що вона здійснює функцію трансляції знань і умінь від покоління до покоління. Ще в Біблії сказано, що якщо хочете знищити народ, знищіть його Вчителів. Але між визнанням ролі Вчителя, і його реальним соціальним статусом іноді буває прірва. Особливо це відзначається сьогодні в більшості демократичних країн. Демократична мода поширює свої цінності і на сферу відносин учня з учителем. На практиці це веде до приниження ролі вчителя: Учителя можна не слухати, йому можна заперечити, нагрубити, а в США, які настільки дбайливо відносяться до демократії, навіть убити (!). Це симптоматично. Я не заперечую за дитиною прав і свобод, але все добре в міру і повинно бути зрозуміле адекватно. Януш Корчак розумів право дитини на життя як право вибрати і протилежне – смерть. Тобто насильство над дитиною для нього виключено, у тому числі і примус до життя. Це, може бути, інша крайність, але вона сформульована дорослою людиною у певному контексті й абсолютно коректна з моральної точки зору. Загальні методологічні принципи відносин Учень-Вчитель мені бачаться в такий спосіб. 1. Учитель – матриця культури. Саме він є носієм соціально значимих моральних якостей, теоретичних і практичних знань і саме з нього повинно «робитися життя» учня. 2. Яйце курку не вчить. Незважаючи на складність сучасної ситуації в постіндустріальному світі, коли традиції втрачають цінність і стають гальмом на життєвому шляху людини, а світ міняється так швидко, що мудрість століть неспроможна перед новими проблемами і вчителю часто немає чого порадити учню в незвичайній ситуації, все-таки останнє слово повинно залишатися за вчителем. Повага до старшого закріплена всіма релігіями і не підлягає обговоренню. 3. Учитель, як шахіст - завжди повинен думати за двох і на кілька кроків уперед. Учитель повинен розуміти учня глибше, ніж учень сам себе і повинен розуміти, як можуть бути сприйняті його слова з урахуванням апперцепції. 4. Учитель не має ніякого права перевантажувати учня інформацією і давити своїм авторитетом. Чи, як говорять педагоги, необхідно учити в «зоні найближчого розвитку». 5. Учитель повинен пам'ятати, що учень – це і Глина, якій потрібно надати форму, і Глечик, який потрібно наповнити, і Смолоскип, який потрібно запалити. 6. Учень повинен бути уважним і ловити кожне слово Вчителя. Освіта від самоосвіти тим і відрізняється, що самому набагато складніше зрозуміти відоме і відкрите іншими людьми. 7. Учень повинен мати установку, що Вчитель завжди правий. Навіть якщо це не так, то повинна бути коректність і такт з боку Учня. 8. Учень і Вчитель повинні бути щирими у своїх прагненнях і відносинах. Це значить, що Вчитель повинен працювати з повною віддачею, а Учень повинен прагнути не оцінки, а знань. Тому що культурі, реальному життю – потрібна повноцінна людина, що вміє і знає, а не «людина з папірцем».
Відомі шумерські тексти, у яких оповідають про жорстоке відношення вчителя до неслухняного учня, ще Сократ скаржився на неслухняність дітей, навіть Аврелий Августин переходив від школи до школи в пошуках гідних учнів, а наш сучасник Ортега-и-Гассет справедливо стверджує, що сучасну молодь відрізняють дві якості: непомірність домагань і повна невдячність. Це говорить про «вічність» проблеми. Але такий настрій характерний для епохи занепаду. Життєстверджуючими принципами є все-таки ідеї ієрархії і супідрядності старшого і молодшого, Учня і Вчителя. І нашій культурі доведеться виробити нові стереотипи і зразки виходячи саме з них.
ДнепропетровскаяОбластная педагогическая
|
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
Книги на aukro.ua | |||||||||||||
Коллекционные
рамки для фотографий и картин |
|||||||||||||
МОИ САЙТЫ http://smotrytskyy.narod.ru/ - Персональный сайт Евгения Смотрицкого http://www.sheynina-elena.narod.ru/ - Персональный сайт Елены Шейниной http://www.vasiliy-shubin.narod.ru/ - Персональный сайт философа Василия Шубина http://www.his-seminar.narod.ru/ - Сайт Днепропетровского городского семинара по истории науки http://www.grunauer.narod.ru - Персональный сайт профессора Александра Адольфовича Грунауэра |
RELGA – научно-культурологический журнал широкого профиля |
||||||||||||
2001-2012 ©
Евгений Смотрицкий.
Все права защищены. Последнее изменение сайта 06.10.2012 г. |
Entworfen durch lolamax |
|